Als er in de ontwikkeling van een kind iets mis gaat, zoals ziekte, stress of een (geboorte)trauma, zal dit gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de hogere hersenfuncties, zoals leren, motorische ontwikkeling, concentreren of het laten zien van niet gewenst gedrag.
Primaire reflexen vormen de basis voor goed fysiek functioneren, maar ook hoe een kind zich sociaal-emotioneel en cognitief ontwikkelt. Ook later kan door traumatische gebeurtenissen zoals een ongeluk, operatie, val of ziekte een eerder geïntegreerde reflex weer actief worden of verwisseld worden met een andere. Dit kan naast fysieke klachten, ook problemen geven op sociaal-emotioneel gebied.
Met de methode wordt onbegrepen gedrag aan de basis aangepakt. Aan de hand van de intake en de beschreven symptomen is er al een indicatie te geven over de aanwezigheid van nog actieve reflexen. Na een test wordt ook meteen gestart wordt met de integratie. Verdere integratie vindt plaats met oefeningen voor thuis. De bewegingspatronen dringen door tot in de hersenstam waarbij de reflexen worden opgeroepen. Met de integratie verdwijnen de symptomen.
Het testen en de oefeningen vinden plaats op een behandeltafel met de kleren aan.
In te zetten o.a. bij:
De methode kan ook ondersteunend zijn in het dempen van prikkelgevoeligheid en aandachtstekort bij de diagnoses autisme en ad(h)d.
En nog zoveel meer….
In mijn zoektocht naar het hoe en waarom van hardnekkig problematisch gedrag vanuit onderliggend onverwerkt trauma kwam ik reflexintegratie tegen. Van een sterk vermoeden dat er in veel gevallen lichamelijk iets nog nodig was, heb ik met deze methode voor mezelf het bewijs gevonden dat het lichaam nog in een stand staat die verdere groei belemmert. Ik ben erg enthousiast over wat je met de basis kan bereiken en ben nog volop bezig mij hier meer in te verdiepen.
Ik werk volgens de Masgutova Methode®. Zie ook http://masgutovamethode.nl.